Onko asunnonostajilla ja taloyhtiöillä epävarmassa taloustilanteessa syytä huoleen?
Kirjoittaja
Kategoriat
Rakennusala on ollut viime aikoina esillä konkurssien, asuntorakentamisen romahduksen ja koko alan heikentyneen tilanteen myötä. Lisäksi uutisvirta täyttyy korkojen noususta, inflaatiosta ja yleisestä markkinoiden epävarmuudesta. Vähempikin saa sekä kuluttajat että taloyhtiöt miettimään, onko nyt oikea hetki isoille päätöksille. Onko asunnonostajilla ja taloyhtiöillä siis syytä huoleen, ja millaisista asioista asunnon ostajan tai putkiremonttia harkitsevan taloyhtiön kannattaa ottaa selvää?
Reilu kaksikymmentä vuotta sitten perustettu Fira on kokenut asuntorakentaja sekä putkiremonttien suunnittelija ja toteuttaja. Firan liiketoiminta perustuu neljään tukijalkaan: toimitilarakentamiseen, asuntorakentamiseen, modernisointiin eli korjausrakentamiseen sekä asuntokorjauksiin ja putkiremontteihin.
– Vanhaa sananlaskua mukaillen, kun kaikki munat eivät ole samassa korissa, ovat riskitkin pienemmät. Liiketoiminnan hajauttamisen ansiosta olemme epävarmassakin markkinatilanteessa paremmassa asemassa kuin moni muu alan toimija, perustelee Firan toimitusjohtaja Jari Koivu.
Fira on myös nettovelaton ja sitä kautta hyvin vakavarainen yhtiö. Taseessa ei ole myymättömiä asuntoja, sillä Fira ei tee perustajaurakointia vaan kehittää ja toteuttaa hankkeet yhdessä tilaajien, kuten kaupunkien, kuntien tai esimerkiksi kiinteistö- ja asuntosijoitusyhtiöiden, kanssa. Liikevaihto ylsi vuonna 2022 Firan historian korkeimmalle tasolle ja oli 268,5 (223,8) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 6,7 (6,3) miljoonaa euroa. Myös tilauskanta nousi vuonna 2022 ennätystasolle.
– Pystymme tässä haastavassakin markkinatilanteessa tekemään positiivista tulosta ja olemme onnistuneet pitämään tilauskantamme hyvällä tasolla myös vuonna 2023. Poppakonsteilla tähän ei ole päästy, vaan kyse on pitkäjänteisestä työstä kuten asiakaskokemukseen panostamisesta, oman toiminnan jatkuvasta kehittämisestä sekä tietysti hyvästä riskienhallinnasta, mikä on rakentamisessa todella tärkeää, sillä projektit ovat mittaluokaltaan aina suuria. Meillä on myös äärettömän osaava henkilöstö niin hankkeita suunnittelemassa kuin niitä toteuttamassa, Jari Koivu kertoo.
Kokosimme neljä tärkeää vinkkiä asunnonostoa harkitseville kuluttajille ja putkiremonttia pohtiville taloyhtiöille. Ainakin näistä asioista kannattaa ottaa selvää!
Neljä vinkkiä asunnonostoa tai putkiremonttia harkitseville:
- Ota selvää rakennusliikkeen taloudellisesta tilanteesta.
Vakaa taloudellinen tilanne luo ostajalle turvaa, sillä vakavaraista yhtiötä eivät taloudelliset suhdanteet niin helposti heiluta. Kannattavuus ja velkaantumisaste ovat tärkeimpiä vakavaraisuuden mittareita. Kannattava liiketoiminta varmistaa, että rakennusliikkeellä on hyvät edellytykset saattaa keskeneräiset kohteet valmiiksi laadukkaasti, aloittaa uusia hankkeita, tarjota työtä ja jatkuvuutta henkilöstölle sekä pitää huolta asiakastyytyväisyydestä ja -palvelusta. Velkaantumisasteen osalta kannattaa tarkastella, onko yrityksellä velkaa ja kuinka paljon. Korkea velkaantumisaste on riskitekijä, joka kaventaa yrityksen taloudellista liikkumavaraa, jota tarvitaan erityisesti haastavina aikoina. Tietoa taloudellisista tunnusluvuista kannattaa etsiä esimerkiksi verkkosivuilta ja vuosikatsauksesta. Myös myynnin yhteyshenkilöt vastaavat kysymyksiin mielellään.
- Tarkastele miltä myyntitilanne näyttää.
Tällä hetkellä asuntojen yleinen myyntitilanne on hidastunut merkittävästi johtuen kuluttajien heikentyneestä luottamuksesta. Myyntitilannetta täytyykin aina peilata yleiseen markkinatilanteeseen. Jos myynti käy paremmin kuin muilla, kertoo se hyvästä kilpailukyvystä markkinassa. Hyvä kilpailukyky ei synny tyhjästä, vaan edellyttää, että asiakkaiden tarpeisiin on osattu ja pystytty vastaamaan. Lisätietoja myynnin tilanteesta voi kysyä myynnin yhteyshenkilöiltä. Rakennusliikkeillä hyvä myyntiä kuvaava yritystason mittari on tilauskanta, joka kertoo toimittamattomien tilausten arvon. Kun tilauskanta on vahva ja kehittyy tasaisesti, kauppa käy.
- Selvitä ovatko asiakkaat tyytyväisiä ja miten asiakastyytyväisyys on kehittynyt.
Ota selvää, mittaako yritys asiakkaiden tyytyväisyyttä säännöllisesti ja kuinka asiakastyytyväisyys on kehittynyt. Jos haastava markkinatilanne aiheuttaa yrityksen toiminnassa ongelmia, heijastuu se ennemmin tai myöhemmin myös asiakkaiden tyytyväisyyteen. Fira mittaa säännöllisesti asiakkaiden kokonaistyytyväisyyttä, asiakkaiden kokemaa helppoutta ja vaivattomuutta sekä asiakkaiden suositteluastetta (NPS). Firan panostus asiakaskokemukseen näkyy asiakkaidemme tyytyväisyydessä, esimerkiksi putkiremonttiasiakkaidemme (B2C) kokonaistyytyväisyys on 4,2/5.
- Kysy rohkeasti lisää mieltä askarruttavista asioista.
Älä jää yksin kysymystesi kanssa, vaan ota rohkeasti meihin yhteyttä ja kysy lisää asioista, jotka mietityttävät. Ammattitaitoinen asuntomyyntimme auttaa kaikissa asunnonhankintaan liittyvissä asioissa, ja putkiremonttien myyntipalvelusta saat vastauksia kaikissa putkiremontteihin liittyvissä kysymyksissä.
Faktoja Firasta:
- Vuonna 2002 perustettu rakennusalan palveluyhtiö, toimimme pääkaupunkiseudulla
- Kokoluokaltaan keskisuuri, liikevaihto kasvoi 268,5 miljoonaan euroon vuonna 2022
- Nettovelaton ja vakavarainen, ennätyskorkea tilauskanta vuonna 2022
- Rakentanut asuntoja vuodesta 2014 alkaen
- Yli 4 500 rakennettua asuntoa ja yli 50 toteutettua asuntohanketta
- Yli 130 toteutettua putkiremonttihanketta
- Noin 1 000 uusittua kylpyhuonetta vuosittain
Meidän kanssamme voit olla
rauhallisin mielin
Haluatko jutella markkinatilanteesta ja mieltä askarruttavista kysymyksistä?
Ota meihin yhteyttä
Ayala Maimon
Kuluttajamyyntipäällikkö LKV
+358 40 524 9600 ayala.maimon@fira.fiJukka Koivisto
Asiakkuusjohtaja | Putkiremontit ja asuntokorjaukset
+358 400 981 320 jukka.koivisto@fira.fiSami Kokkonen
Johtaja | Putkiremontit ja asuntokorjaukset
+358 400 204 250 sami.kokkonen@fira.fi