19. huhtikuuta 2023

Fira rakentaa TA-Yhtiöille seitsemänkerroksisen asuinkerrostalon Postipuistoon

Rakennusalan palveluyhtiö Fira ja TA-Yhtiöt ovat sopineet seitsemänkerroksisen A-energialuokan asuinkerrostalon rakentamisesta Helsingin Postipuiston uudelle asuinalueelle. Rullakkotori 1:een valmistuu 61 ARA-rahoitteista vuokra-asuntoa aina yksiöistä neljän huoneen perheasuntoihin. Rakennustyöt käynnistyivät huhtikuussa ja kohde valmistuu kesällä 2024.
Fira rakentaa TA-Yhtymälle seitsemänkerroksisen asuinkerrostalon Postipuistoon

”On hienoa, että saamme pari vuotta sitten Vantaan Kivistössä Firan ja TA-Yhtiöiden välillä hyvin käynnistyneelle yhteistyölle jatkoa. Rullakkotorin laidalle rakennettava kohde on pitkän korkotuen vuokra-asuntokohde, joka monipuolistaa asuntotarjontaamme Postipuistossa. Lisäksi kohteelle myönnettiin hyvän energiatehokkuuden ansiosta vihreä rahoitus”, kertoo TA-Yhtiöiden rakennuttajapäällikkö Ari Uotila.

Kohteen hankekehitys- ja suunnitteluvaiheissa on hyödynnetty Firan kehittämää asuntokirjastoa, jonka Fira on luonut asuntotuotantonsa tehostamiseksi. Asuntokirjasto on hanke hankkeelta kerrytetty laaja tietopankki, joka sisältää muun muassa valmiita arkkitehti-, rakenne- ja LVIS-suunnitteluratkaisuja.

Asuntokirjaston avulla pystymme merkittävästi tehostamaan hankekehitystä, suunnittelua ja rakentamista myös tässä kohteessa. Tehokkuutta tuovat myös teollisen rakentamisen menetelmät. Kohteeseen asennetaan valmiit, Flow Modules Oy:n tehdasolosuhteissa valmistamat talotekniikka- ja kylpyhuonemoduulit, jotka nopeuttavat kylpyhuonerakentamista ja sitä kautta koko hankkeen läpimenoaikaa”, kertoo Firan asuntorakentamisen linjajohtaja Topi Laine.

Yhteistiloja ja harrastusmahdollisuuksia tuleville asukkaille

Rullakkotori 1:n tulevat asukkaat pääsevät käyttämään monipuolisia yhteistiloja. Kohteen ullakkokerrokseen valmistuu sauna- ja kerhotila. Lisäksi ensimmäiseen kerrokseen tulee taloyhtiön asukkaiden käyttöön pesula ja kuivaushuone sekä aulatila, jonka yhteydessä ovat ulkovälinevarastot sekä pyöränpesupaikka.

Postipuistoon valmistuvaan Rullakkotori 1:een tulee 61 ARA-rahoitteista vuokra-asuntoa. Havainnekuva: Arkkitehtitoimisto Kanttia2.

Paraatipaikalla, aivan kohteen edustalla, sijaitsee Postivarikko. Se on kaikkien Postipuiston alueen asukkaiden yhteisöllinen korttelitalo, joka valmistuu keväällä 2023. Yli tuhannen neliömetrin talosta löytyy muun muassa liikunta- ja kuntosali, työ- ja esitystila, kahvila sekä verstas, joka tarjoaa harrastusmahdollisuuksia puutöihin, askarteluun ja rakenteluun. Tiloissa järjestetään myös ohjattua toimintaa.

Postipuisto on Pohjois-Pasilaan rakentuva yli 5 000 asukkaan moderni asuinalue, joka tarjoaa hyvät liikenneyhteydet, kattavat palvelut ja viihtyisän asuinympäristön aivan Keskuspuiston kupeessa. Kaikkiaan Pohjois-Pasilaan on tarkoitus rakentaa koti yli 12 000 asukkaalle.

Fira

Topi Laine, linjajohtaja, asuntorakentaminen
topi.laine@fira.fi

Fira on rakennusalan rohkea uudistaja. Maailma muuttuu koko ajan ja uskomme, että rakennusalan tulee muuttua sen mukana. Tavoitteenamme on tarjota ylivoimaista palvelurakentamista, jonka keskiössä on asiakas – sekä tietysti ihmiset, jotka tiloja käyttävät. Siksi kehitämme rakentamisen ja asumisen ratkaisuja, jotka huomioivat ympäristön sekä ilahduttavat ja auttavat asiakasta ylittämään tavoitteensa. Olemme merkittävä rakentaja pääkaupunkiseudulla, ja liikevaihtomme oli 269 miljoonaa euroa vuonna 2022. Palvelualueitamme ovat asuntorakentaminen, toimitilarakentaminen, modernisointi sekä putkiremontit ja asuntoperuskorjaukset.