5. kesäkuuta 2024

Firan linjasaneerauskohde palkittiin Rakennusalan Lean-teko 2024 -palkinnolla

Rakentamisen palveluyhtiö Fira palkittiin rakennusalan vuoden Lean-teolla. Palkinto jaettiin Lean-rakentamisen päivillä Triplassa.

As. Oy Liusketie 2:n linjasaneeraus osoitti, miten esivalmisteet ja tahtituotanto voivat nostaa alan tuottavuutta merkittävästi.

Firan asuntokorjaukset on saanut rakennusalan vuoden Lean-teko 2024  -palkinnon Liusketie 2:n hankkeesta, jossa toteutettiin kerrostalon putki- ja energiaremontti. Palkinnon myönsi Lean Construction Institute Finland. Palkinnon kriteereissä korostuivat monipuoliset mutta hyvin konkreettiset teot Lean-oppien soveltamisessa rakennusalalla.

Lean tarkoittaa jatkuvaa parantamista, asiakaslähtöisyyttä, hukan poistamista ja arvon tuottamista. Firan tavoitteena on parantaa jatkuvasti rakentamisen laatua, nopeuttaa läpimenoaikoja, vähentää rakentamisen kustannuksia ja lisätä työntekijöiden sekä asukkaiden tyytyväisyyttä. Liusketie 2 on hyvä esimerkki urakasta, jossa hyödynnettiin kaikkia Firan vahvuuksia erinomaisin lopputuloksien.

– Olemme vieneet sekä suunnittelua että tuotantoamme eteenpäin määrätietoisesti. Asuntokorjaushankkeissamme virtausnopeus on parantunut yli 50 % viimeisen neljän vuoden aikana eli noin 15 % vuosittain. Ja nyt puhutaan keskiarvosta. Tuotantojunamalli on siis osoittanut voittajamalliksi. Olen erittäin iloinen palkinnosta, josta kunnia kuuluu hankkeeseen osallistuneiden lisäksi kaikille kehitystyöhön osallistuneille firalaisille, kertoo asuntokorjausten johtaja Sami Kokkonen

Liusketien tulokset olivat erinomaisia – osittain asuntoja päästiin luovuttamaan asukkaille jopa etuajassa. Myös asiakastyytyväisyys oli korkea kokonaistyytyväisyyden ollessa 4.4/5 ja NPS +38

Firan asuntokorjausyksikkö on yksi Suomen johtavista putkiremonttien ja asuntokorjausten toteuttajista, joka tarjoaa asiakkailleen kokonaisvaltaisia ratkaisuja linjasaneerauksiin sekä perus- ja viihtyvyyskorjauksiin.

As. Oy Liusketie 2, Helsingin Pihlajamäki

• Projektinjohtourakka, jossa Fira vastasi myös suunnittelusta
  • Urakka sisälsi mm. vesijohtojen, viemäreiden, sähköjärjestelmien ja kylpyhuoneiden uusimisen. Kohteeseen toteutettiin lämmontalteenotto ja asennettiin aurinkosähköjärjestelmä.
  • Rakentaminen alkoi vuoden 2023 alussa ja kesti noin vuoden
  • Taloyhtiössä on 114 asuntoa. Urakkaan kuului myös yhteisten tilojen, kuten saunan remontoiminen.
  • Talo on valmistunut vuonna 1963 ja sen on suunnitellut Sulo Savolainen. Rakennus on osittain suojeltu

Sami Kokkonen
Linjajohtaja | putkiremontit ja asuntokorjaukset