Elisan pääkonttorin modernisointi
Tilaaja
Koy Helsingin Rajavartijankatu 3-5
Vuosi
06/2015-08/2016
Laajuus
17 000 brm²
Sijainti
Helsinki
Pääsuunnittelija
Kohina Oy
Urakkamuoto
Projektinjohtourakka
Elisan pääkonttori saneerattiin kerros kerrallaan – Tilat olivat rakentamisen aikana käytössä
Elisan pääkonttori Helsingin Pasilassa käsittää kaksi rakennusta, seitsemän kerrosta, 1500 työntekijää ja noin 17 000 neliötä. Fira toimi pääurakoitsijana, kun koko konttori muutettiin monitilatoimistosta Elisa Ideal Work -konseptin mukaiseksi työympäristöksi.
Työ toteutettiin käytössä olevassa kiinteistössä kerroksittain, minkä vuoksi rakentamisen tärkeimmäksi lähtökohdaksi otettiin käyttäjän toiminta.
Onnistumisen mahdollistivat hyvä ja tiivis yhteistyö sekä suunnitelmaratkaisujen yhdessä kehittäminen Elisan, Caverionin, Indepron, suunnittelijoiden ja kiinteistön omistajien kanssa.
Hanke oli toteutustavaltaan erityinen, sillä koko pääkonttoria ei missään vaiheessa tyhjennetty remonttia varten. Näin Elisa välttyi isolta muutolta ja erillisen väistötilan hankinnalta. Saneerausprojektissa suunnittelunohjaajana ja työnjohtajana työskennellyt Firan Jouni Juntunen kertoo lisää.
Toimitilojen saneeraus tehtiin vaiheittain: yksi kerroksellinen elisalaisia kerrallaan siirtyi työskentelemään muualle taloon, ja tyhjentynyt kerros remontoitiin kerralla alusta loppuun. Miten tämä vaikutti projektin kulkuun?
”Joustavuutta vaadittiin sekä meiltä että elisalaisilta. Esimerkiksi meluisimpia töitä tehtiin mahdollisuuksien mukaan aikaisin aamulla, iltaisin ja viikonloppuisin. Projektinaikaiseen viestintään panostettiin huomattavasti, ja pääkonttorin käyttäjien tunnelmia tiedusteltiin säännöllisesti tekstiviestikyselyillä.”
Mikä vaikutti mielestäsi eniten projektin onnistuneisuuteen?
”Project partnering -sopimusmalli sai aikaan sen, että suunnittelijat, pääurakoitsija, talotekniikkaurakoitsija ja tilaaja puhalsivat yhteen hiileen. Kaikkien päämääränä oli saada projekti ajoissa ja laadukkaasti valmiiksi. Eri osapuolten yhteistyö sujui muutenkin tiiviisti ja hyvällä yhteishengellä, jolloin hankalissakin paikoissa saatiin aikaan nopeita päätöksiä ja työt etenemään jouhevasti. Jopa jonkinlaiseksi motoksi nousi se, että ongelmatilanteissa etsitään ensin ratkaisut ja sitten vasta syylliset, jos niitä enää kaivataankaan.
Sekin oli tärkeää, että vaikka jokaista kerrosta varten perustettiin ikään kuin uusi pieni työmaa, tekijäporukka pysyi koko ajan samana työmiehiä, työnjohtajia ja alihankkijoita myöten. Työ sujuu paremmin, kun ollaan jo tuttuja.” Yksittäisten kerrosten läpimenoajat olivat todella tiukat, sillä aikaa piti varata myös työntekijöiden muuttoihin. Alkuun jopa mahdottomalta tuntuneet aikataulut saatiin kuitenkin toimimaan, kun suunnitteluratkaisuja jonkin verran katsottiin sen mukaan, että toteutus onnistuu.
Millaisia oppeja tästä projektista viedään tuleviin hankkeisiin?
”Ison hankkeen pilkkominen pienempiin osiin ja niiden tekeminen kerralla valmiiksi asti on fiksu toimintatapa. Ensinnäkin ongelmia osataan projektin edetessä ennakoida ja välttää paremmin, kun suunnilleen sama prosessi on viety läpi jo useampaan kertaan.
Toiseksi laajassa hankkeessa käy helposti niin, että kun tulee vaikea kohta, niin siirrytään tekemään jotain helpompaa ja jätetään ongelma myöhemmäksi. Tämän seurauksena kaikki vaikeat kohdat kasaantuvat projektin loppuvaiheisiin, mikä johtaa herkästi esimerkiksi aikatauluongelmiin. Kun tietty osio pitää saada kerralla valmiiksi, myös hankalat paikat on pakko hoitaa saman tien, mikä toimii kokonaisuuden kannalta paljon paremmin.”
Kaiken kaikkiaan projekti onnistui erittäin hyvin sekä tilaajapalautteen perusteella että muiden projektimittareiden osalta.
Lue lisää Firan Modernisoinnin palveluista
Tila
Ota yhteyttä niin jutellaan lisää
Juhani Tölli
Hankekehityspäällikkö | Modernisointi
+358 44 320 4208 juhani.tolli@fira.fi