Blogi

18. marraskuuta 2024

Laatua ei synny sattumalta

Loppukäyttäjälle laatu on kokemuksellinen käsite ja voi tarkoittaa valittujen pintamateriaalien laatutasoa, näkyvien pintojen työn jälkeä sekä toimivia tiloja ja ratkaisuja. Rakentajat taas mieltävät monesti laaduksi sen, että työ on toteutettu kerralla oikein ja se vastaa sille asetettuja vaatimuksia.
Rakentamisen laatu ei synny sattumalta

Rakentamisen laatu syntyy rakennushankkeen laadukkaasta johtamisesta aina ensimmäisistä luonnossuunnitelmista viimeisteltyyn työn toteutukseen.

Käytä hyväksi havaittuja ratkaisuja

Rakennukset suunnitellaan useimmiten niin, että ne ovat yksilöllisiä, ja hyvä niin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, ettemmekö voisi va­kioida monia osia rakennuksista ja rakennusproses­sista. Esimerkiksi hyödyntämällä uudisrakennuksis­sa hyviksi havaitut runko- ja talotekniikan ratkaisut voimme säästää merkittävästi ja panostaa esimer­kiksi laadukkaampiin pintamateriaaleihin. Isoissa toimitilahankkeissa ja korjausrakentamisessa suun­nittelua ja rakentamista tehdään usein rinnakkain: hyödyntämällä vakioituja suunnittelunohjauksen menettelyjä pystymme vastaamaan hinnanmääri­tyksen, hankinnan ja tuotannon tarpeisiin niin, että asiakkaan tavoitteet saavutetaan yhdessä.

Kaikki lähtee ihmisistä ja hyvästä johtamisesta – Työn aloitusedellytykset kuntoon.

Laadukkaan rakentamisen edellytys on hyvä johtami­nen ja tiedonhallinta. Pohjimmiltaan rakennusprojekti koostuu suuresta joukosta ihmisiä, joilla on erilaiset ammatilliset osaamiset, erilaiset tietojärjestelmät, eri työnantajat ja usein eri äidinkieli. Tiedonkulun näkö­kulmasta matka suunnittelijan oivalluksesta asentajan tekemään toteutukseen on pitkä. Avoin tiedon jakami­nen on edellytys sille, että jokaisella on oman työnsä toteutuksen kannalta oleelliset tiedot käytettävissä.

Leanin mukaisen hukan poistamisen periaate ei koske vain rakennustöiden suorittamista, vaan hukkaa tulisi poistaa myös paperityöstä. Reaaliaikaiset tilannekuvat vapauttavat työnjohdon aikaa raporttien ja muistioi­den kirjoittamisesta varsinaiseen työnjohtamiseen. Läpinäkyvyys lisää luottamusta osapuolien välillä.

Projektin dokumentaatiossa tulisikin keskittyä enem­män laadunvarmistustoimien todennusdokumentaa­tioon kuin tuotannon perussuunnitelmiin, jotka ovat venyneet kymmensivuisiksi tutkielmiksi eri aiheista.

Esimerkki asunnosta joka valmistui 6 kk ennen koko kohteen luovutusta. Tahtituotanto mahdollistaa, että myös tarkastukset tehdään tehokkaasti työn edetessä.
0,06

Laatuvirheiden määrä per asunto Firan viimeisen 10 uudisasuntohankkeen luovutushetkellä.

Työmaalla hukkaa syntyy useimmiten puutteellisen ennakkosuunnittelun vuoksi. Työnjohdon tärkeimpiä tehtäviä on suunnitella rakennustöiden eteneminen niin, etteivät ne keskeydy, vaan virtaavat sujuvasti mestalta toiselle. Kiirettä ei synny ja työt toteutuvat turvallisesti, annetussa ajassa ja budjetissa. Työn lopputuloksen tulee vastata sille asetettuja vaati­muksia.

Laadunvarmistuksen ja tiedonkulun kannalta tär­keimpiä tehtäviä ovat mallityöt ja ensimmäisten osakohteiden asennuskatselmukset. Näissä kat­selmuksissa pitäisi viimeistään tilaajan edustajille, suunnittelijoille ja tekijöille syntyä yhteinen näke­mys siitä mitkä ovat työn laatuvaatimukset ja mil­lainen lopputuloksen tulee olla. Kun jokainen tietää minkälaisia vaatimuksia heidän työlleen on asetettu, hyvin harva tekee tahallaan väärin.

Ollaan ammattiylpeitä, tehdään työt kerralla kuntoon

Laadunvarmistuksen tulisi olla luonnollinen osa jokaisen työntekijän arkea. Työmaalla on erikoisurakoitsijoita, jotka ovat keskitty­neet tiettyihin työvaiheisiin. Heillä on arvokasta koke­musta ja näkemystä, jota tulisi hyödyntää laadunvarmis­tuksessa.

Tiukan valvonnan sijaan nostetaan urakoitsijoiden osaaminen ja ammattiylpeys keskiöön. On aika karistaa rakennusalan huono maine virheiden piilottelijana ja ottaa tilalle koko prosessin kattava läpinäkyvyys sekä eri osapuolten välinen arvostus ja luottamus.

Viisi vinkkiä rakentamisen laadun parantamiseksi Viisi vinkkiä rakentamisen laadun parantamiseksi

Viisi vinkkiä laadun parantamiseksi

Arvosta osaajia
Johda asioiden sijaan ihmisiä
Tarkasta laatua aidosti ja oikea-aikaisesti.
Hyödynnä modulaarisuutta, se ei ole este yksilöllisille ratkaisuille.
Panosta sujuvaan tiedonhallintaan.

Jaa artikkeli

Herättikö artikkeli ajatuksia?

Ota yhteyttä niin jutellaan lisää.

Sari Paukku

Projektipäällikkö

+358503441925 sari.paukku@fira.fi