30. tammikuuta 2023

Fira ja Caverion toteuttavat Rykmentinpuiston kampuksen Tuusulaan elinkaarihankkeena

Tuusulan kunnanhallitus on valinnut rakennusalan palveluyhtiö Firan ja kiinteistötekniikkayhtiö Caverionin muodostaman ryhmittymän Rykmentinpuiston kampuksen toteuttajaksi.
Rykmentinpuiston kampus

Yli 12 000 bruttoneliömetrin kampus toteutetaan elinkaarihankkeena ja valmistuttuaan se tarjoaa modernit ja terveelliset oppimisen sekä viihtymisen tilat niin lapsille, nuorille, henkilökunnalle kuin muillekin kuntalaisille.

Rykmentinpuiston elinkaarihanke sisältää kiinteistön suunnittelu- ja rakennustyöt sekä rakennuksen ylläpitopalvelut 20 vuoden palvelujakson ajalle. Rakentaminen käynnistyy alkukesästä 2023 ja perusopetus kampuksessa alkaa syyslukukaudella 2025. Hankkeeseen sisältyy kunnan optio hankkia myöhemmin kampuksen yhteyteen mahdollisesti toteutettavan päiväkodin suunnittelu- ja rakennustyö sekä vastaavat ylläpitopalvelut kampuksen palvelujakson ajalle.

Rykmentinpuiston kampus
Kampukseen rakennetaan tilat yhteensä noin tuhannelle ala- ja yläasteen oppilaalle sekä yli 40 esikoululaiselle ja yli 150 erityisoppilaalle. Opetushenkilöstöä koulussa on vajaa 200. Kuva: P&R Arkkitehdit.

− Hankkeessa otetaan pitkäjänteisesti huomioon muun muassa rakentamisen laatuun, turvallisuuteen, energiatehokkuuteen ja toiminnallisuuteen liittyvät asiat. Käytettävyys varmistetaan koko palvelujakson ajan yhteistyössä palveluntuottajan kanssa. Kohteessa mahdollistetaan myös monipuolinen kuntalaiskäyttö, sanoo projektitoimiston päällikkö Jyri Olkkonen Tuusulan kunnasta.

−  Kyseessä on toinen elinkaarihankkeemme, jota on hienoa päästä toteuttamaan yhteistyössä Caverionin ja Tuusulan kunnan kanssa. Hanke on meille erityisen mieluisa, sillä pääsimme rakentajana heti alkuvaiheessa tuomaan siihen ydinosaamisemme eli kyvykkyyden kokonaisuuden optimointiin ja käyttäjälähtöiseen suunnitteluun. Useita oppimisympäristöjä toteuttaneena tiedämme, miten eri suunnitteluratkaisut käytännössä toimivat ja tätä osaamista on tässäkin hankkeessa hyödynnetty, painottaa Firan toimitilarakentamisen linjajohtaja Henri Mämmi

− Meille on erittäin mieluista päästä rakentamaan ja ylläpitämään Rykmentinpuiston kampusta. Elinkaarihankkeessa korostuu toteuttajien kokemus ja hyvä yhteistyö, ja olemmekin yhdessä Firan ja suunnittelijoiden kanssa kehittäneet kestäviä ja tehokkaita energiaviisaita ratkaisuja. Myös tilaajan ja käyttäjien aktiivinen osallistuminen neuvotteluvaiheessa antaa hyvän pohjan 20 vuoden yhteistyölle rakennuksen valmistuttua, Caverion Suomen divisioonajohtaja Ville Tamminen sanoo.

RTS-ympäristöluokituksen neljän tähden taso ja A-energialuokka

Kohteelle tavoitellaan RTS-ympäristöluokituksen neljän tähden tasoa ja rakennuksessa hyödynnetään uusiutuvaa energiaa. Kohde rakennetaan RTS-ympäristöluokituksen neljän tähden tasoon ja rakennuksessa hyödynnetään uusiutuvaa energiaa. Katolle rakennetaan aurinkosähkövoimala, jonka teho on 160 kilowattipiikkiä (kWp). Lisäksi kohteeseen toteutetaan lämpöpumppu, jolla tuotetaan lämpöä lattialämmityksellä varustettuihin tiloihin sekä kylmää kesäajan viilennykseen. Jo tarjoukseen kuului hiilijalanjälkilaskenta, ja rakentamisessa panostetaan vähähiilisiin ratkaisuihin.

Rakennuksen elinkaaren aikainen hiilijalanjälki on 37 prosenttia pienempi kuin vertailukiinteistössä. Työssä noudatetaan Terve Talo- ja Kuivaketju10 -konsepteja. Energiatehokkuutensa perusteella (E-luku 61 kWh/brm2, a) kiinteistö kuuluu A-energialuokkaan. Työmaan toiminnassa otetaan myös käyttöön vähäpäästöisen työmaan käytäntöjä.

Henri Mämmi, Fira, linjajohtaja, toimitilarakentaminen
p. 050 346 9076, henri.mammi@fira.fi

Jani Orava, liiketoimintapäällikkö, Caverion Suomi
p. 040 746 1608, jani.orava@caverion.com

Jyri Olkkonen, projektitoimiston päällikkö, Tuusulan kunta
puh. 040 314 3555, jyri.olkkonen@tuusula.fi

Fira on rakennusalan rohkea uudistaja. Maailma muuttuu koko ajan ja uskomme, että rakennusalan tulee muuttua sen mukana. Tavoitteenamme on tarjota ylivoimaista palvelurakentamista, jonka keskiössä on asiakas – sekä tietysti ihmiset, jotka tiloja käyttävät. Siksi kehitämme rakentamisen ja asumisen ratkaisuja, jotka huomioivat ympäristön sekä ilahduttavat ja auttavat asiakasta ylittämään tavoitteensa. Olemme merkittävä rakentaja pääkaupunkiseudulla, ja liikevaihtomme oli 225 milj. euroa vuonna 2021. Palvelualueitamme ovat asuntorakentaminen, toimitilarakentaminen, modernisointi sekä putkiremontit ja asuntoperuskorjaukset.