Blogi

11. elokuuta 2022

Tuotantojunan kyydissä läpimenoaika puolittuu

Tuotantojunatyöskentely on sitä, että tarkkaan suunnitellut ja aikataulutetut työvaiheet seuraavat toisiaan peräperää kuin junan vaunut, ja sama henkilöstö jatkaa huoneistosta ja kohteesta toiseen sujuvasti ikään kuin tasatahtiin etenevä juna.
Tuotantojunan kyydissä läpimenoaika puolittuu

Firan putkiremonttilinjassa työt etenevät tuotantojunissa. Hankkeiden valmistumisaika on näin saatu lähes puolitettua verrattuna perinteiseen työskentelytapaan. Junat ovat nostaneet niin tuottavuutta kuin asiakas- ja henkilöstötyytyväisyyttäkin.

”Perinteisesti rakennus- ja remonttihankkeissa kilpailutetaan ja aikataulutetaan aliurakat jokaiseen työrupeamaan erikseen, esimerkiksi putkiremonteissa kaikki aina purkutöistä laatoitukseen. Kun työporukka vaihtuu joka projektiin, oppimista ei pääse tapahtumaan, vaan jokainen aloittaa ikään kuin nollasta. Tämä hidastaa hankkeiden valmistumista”, toteaa Firan putkiremonttilinjan vetäjä Sami Kokkonen

Firassa onkin päädytty työskentelemään modernilla ja tehokkaammalla tavalla: tuotantojunissa. Tuotantojunatyöskentely on sitä, että tarkkaan suunnitellut ja aikataulutetut työvaiheet seuraavat toisiaan peräperää kuin junan vaunut, ja sama henkilöstö jatkaa huoneistosta ja kohteesta toiseen sujuvasti ikään kuin tasatahtiin etenevä juna. Näin huoneiston valmistumisaika lyhenee perinteisestä noin 12 viikosta 6–8 viikkoon. Lisäksi materiaalihukka vähenee, kun ylijäämät saadaan siirrettyä suoraan seuraavaan kohteeseen.

Tuotantojunatyöskentely sopii parhaiten melko isoihin, vähintään 50 asunnon hankkeisiin.

”Tuotantojunatyöskentely sopii parhaiten melko isoihin, vähintään 50 asunnon hankkeisiin. Firan ensimmäinen Tuotantojuna 1 aloitti vuonna 2013, ja vuodesta 2016 alkaen olemme tehneet kaikki putkiremontit tuotantojunamallilla. Tällä hetkellä meillä puksuttaa eteenpäin neljä junaa”, Kokkonen kertoo.

Tuotantojunilla tyytyväinen asiakas- ja henkilökunta


Tuotantojuna 4:n viimeisin putkiremontti 71:een huoneistoon Kallion Kirstinkadulla valmistui kesäkuussa 2021 kuukauden etuajassa. Sieltä juna jatkoi Maunulan Suursuontielle, missä on työn alla 80 huoneistoa.

”Meille on tärkeää, että kaikki hankkeessa työskentelevät tuntevat olevansa osa Firan tiimiä riippumatta siitä, ovatko he Firan vai aliurakoitsijan palkkalistoilla. Junamalli edesauttaa tätä ja näkyy aliurakoitsijoiden sitoutumisena: meillä noin 90 prosenttia projektin henkilöstöstä on jatkanut seuraavalle työmaalle, kun erikseen kilpailutetuissa hankkeissa jatkaneiden osuus on ollut marginaalinen”, Kokkonen kertoo.

Myös asiakkaat ovat olleet Kokkosen mukaan erittäin tyytyväisiä Firan toimintatapaan. Tuotantojuna on osoittautunut erinomaiseksi konseptiksi, jolla on saatu nostettua merkittävästi niin tuottavuutta kuin asiakas- ja henkilöstötyytyväisyyttäkin.

Fira-putkiremontti-tulossa Fira-putkiremontti-tulossa

Putkiremontit suunnittelusta toteutukseen

Jaa artikkeli

Ota yhteyttä niin jutellaan lisää

Sami Kokkonen

Johtaja | Putkiremontit ja asuntokorjaukset

+358 400 204 250 sami.kokkonen@fira.fi