As Oy Vaasankatu 18
Vuosi
2017
Laajuus
34 asuntoa, 4 liiketilaa ja pesutupa
Sijainti
Helsinki
Tavoitteena ripeästi hoidettu putkiremontti
Helsingin Vaasankatu 18:ssa tehtiin linjasaneeraus, jossa remontoitiin 34 asuntoa ja neljä liiketilaa. Samalla taloyhtiöön rakennettiin uusi pesutupa. Haitta-aika asukkaille oli 8 viikkoa. As Oy Vaasankatu aloitti linjasaneerauksen suunnittelun 2016 vuoden alkupuolella, lopputarkastukset asuntoihin tehtiin 2017 lokakuussa. Ripeä eteneminen oli niin osakkaiden kuin isännöitsijän toiveena heti hankkeen alusta alkaen.
Lähtötilanne taloyhtiössä oli perinteinen. Talon ikä, rakennusvuosi 1966, ja yksittäiset tukkeutumat viemäreissä vahvistivat isännöitsijän suunnitelmia linjasaneerauksen suunnittelun aloittamiselle. Isännöitsijä pyysi hankesuunnittelusta tarjouksia myös Firalta.
Fira piti taloyhtiön osakkaille tilaisuuden ennen päätöksen tekoa, jossa hankesuunnittelun alkuvaiheita, aikataulua ja kokonaisuutta käytiin yhteisesti läpi. Tilaisuuden jälkeen hallitus kokoontui yhteen ja teki päätöksen hankesuunnitelman tekemisestä Firan kanssa sen jälkeen, kun osakkailta oli saatu siunaus hallituksen suunnitelmille.
Mitä opittiin ja missä onnistuttiin?
Taloyhtiön osakkaille järjestettiin Verstas, jossa suunniteltiin yhdessä remonttia, jaettiin tietoa ja kartoitettiin toiveita. Verstas on Firan kehittämä toimintamalli, joka kokoaa yhteen projektiin liittyvät osapuolet saman pöydän äärelle, jonka lopputulemana projektia työstetään eteenpäin kohti parempaa lopputulosta.
Vaikka Verstaan osallistumismäärä oli niukahko, saatiin suunnitelmat eteenpäin ja hommat aikataulussa etenemään. Projektin aikana yleistiedottaminen sujui hyvin. Haasteita tuottivat työmaahenkilöstön kanssa suullisesti sovittujen asioiden saattaminen kirjalliseen muotoon kaikkien osapuolten ulottuville.
Talon erityispiirteet vaativat tarkennuksia suunnitelmiin ja erityistä huomiota projektin aikana. Muun muassa ovipuhelimien poikkeava määrä asuntojen lukumäärään nähden vaati joustavuutta ja tilanteen mukaan toimimista. Lopulta jokainen asunto sai oikean määrän ovipuhelimia käyttöönsä.
Yksityiskohdat tekevät kokonaisuuden
Isännöitsijä Katri Haveneth kertoo, että kokonaisuus sujui hyvin ja aikataulu piti alusta loppuun saakka. Yhteistyö koko projektin aikana oli iloista, työmaahenkilöstö oli joustavaa ja tilannetaju oli todella kohdillaan. Työmaalla tulleisiin tilanteisiin reagoitiin nopeasti asiakas edellä, vaikka viralliset suunnitelmat saattoivat poiketa toiveista.
Firan linjasaneerauksissa asukkaan apuna toimii palveluinsinööri, johon asukkaat saavat olla suoraan yhteydessä. Nimetty palveluinsinööri auttaa remonttiratkaisujen suunnittelussa, materiaalivalinnoissa ja kaikissa askarruttavissa asioissa linjasaneerauksen suhteen. Hän on se, joka huolehtii siitä, että putkiremontti sujuu sovitulla tavalla mahdollisimman vaivattomasti.
Ota yhteyttä
Sami Kokkonen
Johtaja | Putkiremontit ja asuntokorjaukset
+358 400 204 250 sami.kokkonen@fira.fi