Arvoketjun tuottavuus ratkaisee
Kirjoittaja
Kategoriat
Firalla keskitymme koko arvoketjun tuottavuuden parantamiseen emmekä yhden osaoptimoidun palasen hinkkaamiseen. Arvoketjulla on merkitystä liiketoiminnassa.
Mikä on arvoketju?
Arvoketju kuvaa kaikkia niitä vaiheita, jotka tuote tai palvelu käy läpi ennen kuin se saavuttaa asiakkaan. Asiakkaalle kokonaisuus ratkaisee.
Arvoketjun tehokkuuden merkitys korostuu kilpailussa, se on ratkaiseva tekijä menestyksen kannalta. Markkinamurrokset tarjoavat mahdollisuuden liiketoimintakäytäntöjen disruptointiin, ja rakennusalalla tälle on suuri kysyntä. Kun vallitsevat käytännöt muuttuvat isosti, muutokset vaikuttavat koko arvoketjuun.
Esimerkiksi vähittäiskaupan muuttuminen verkkokaupan myötä on pakottanut koko toimialan muuttamaan toimintatapoja. Arvoketjussa painottuvat nyt nopeat toimitukset, varastojen tehokas hallinta ja asiakaskokemuksen personointi. Tätä haastetta ei ole ratkaistu olemalla paikallaan. Paine muutokselle tulee asiakkaalta. Ne toimijat, jotka pystyvät muuttamaan toimintatapojaan tuottavammiksi vievät markkinat niiltä, jotka jäävät paikoilleen.
Arvoketjun hallinta ja kehitys on strateginen työkalu. Se auttaa yrityksiä ymmärtämään, miten ne voivat luoda arvoa asiakkailleen. Jokainen arvoketjun vaihe vaikuttaa suoraan tuotteen tai palvelun kustannuksiin ja laatuun. Tästä syystä arvoketjun vaiheita on aktiivisesti kehitettävä.
Arvoketjun ostaminen
Yhtä tärkeää kuin arvoketjun kehitys on myös arvoketjun ostaminen. Kun ostetaan arvoketjua, ei ole mielekästä lähteä määrittämään arvoketjun toimintatapoja. Toimintatavat ovat arvoketjussa olevien toimijoiden vastuulla. Ostajan tulee luottaa, että toimijoilla on paras ja tuottavin näkemys siihen, miten asiat kannattaa tehdä.
Ostajan tulee määrittää vaatimukset toimintatavoille, mutta ei antaa valmista ratkaisua. Jos arvoketjua lähdetään ostamaan osakokonaisuuksina ja hankintoja omina projekteinaan – toisin sanoen hajauttamaan arvoketjua – arvoketjun synkronointi, tiedon eheys ja johtaminen pitää olla vähintään samalla tasolla kuin autotehtailla.
Tuskin kukaan suunnittelee ja kilpailuttaa itselleen omaa autoa. Ostamme tuotteen halutuilla ominaisuuksilla – luotamme toimittajan arvoketjun hallintaan ja laatuun. Tuotteen hinta on pystytty painamaan alas ja laatu ylös juuri tehokkaan arvoketjun hallinnan avulla.
Arvoketjun tuottamaton hukka ja välikädet pois
Tuottavuuden parantaminen arvoketjussa johtaa merkittäviin kustannussäästöihin.
Firalla tuottavuutta ja erityisesti projektin läpimenoaikaa on kehitetty useamman vuoden siihen pisteeseen, että nopea läpimenoaika on pystytty kääntämään hinnalliseksi kilpailueduksi. Uudisasuntohankkeiden läpimenoaika on kehittynyt 5 vuodessa keskimäärin 5 % vuodessa ja asuntokorjaushankkeissa vastaavassa ajassa tuottavuus on noussut 50 %. Samalla uudisasuntohankkeiden luovutusvaiheen puutemäärä on pudonnut käytännössä nollaan ja vuonna 2023 asiakaskokemusta esittävä NPS-luku B2B asiakkaissa on noussut hankekehityksessä ja tuotannossa keskimäärin +91:een. Vastaavasti asuntokorjauksen tuottavuuskehityksen edetessä 5 vuodessa kuluttaja-asiakkaiden asiakaskokemus NPS on noussut +30 yksikköä.
Tuottavammin tarkoittaa siis myös parempaa asiakaskokemusta ja laatua, mutta myös nopeampaa aikataulua ja alhaisempia kustannuksia. Voimme alana näyttää tuottavuuden merkittävää paranemista vs. selitellä, miksi uniikkien projektien maailmassa tämä ei ole mahdollista. Tuottavuuden paraneminen 10–20 % on mahdollista nopeastikin.
Nopea ja laadukas projektitoteutus tuo säästöjä sekä parantaa asiakastyytyväisyyttä ja laatua. Kun projektit valmistuvat nopeammin, se vapauttaa resursseja seuraaviin projekteihin, joissa arvoketjun tuottavuus voidaan viedä entistä pidemmälle.
Teknologia tukee tuottavuuden kehittymistä
Teknologian käyttö ulottuu tiedonhallintaan, valmistusmenetelmiin, toimitusketjun johtamiseen, aikatauluhallintaan ja koko arvoketjun tilanteen hallintaan asti. Teknologiaa voidaan hyödyntää kaikkien arvoketjussa olevien tahojen hyväksi. Näemme jo nyt sovelluksia siitä, miten generatiivisen tekoälyn hyödyntäminen voi parantaa tuottavuutta entisestään esimerkiksi optimoinnin ja automatisoinnin seurauksena. Jotta tämä on mahdollista, koko arvoketjun tiedon rakenne tulee hallita yhtenä kokonaisuutena. Tämä on ehkä merkittävin asia tuottavuusloikan näkökulmasta.
Jos tiedon pirstoutuminen sallitaan pilkotulla hankinnalla, menetämme heti mahdollisuuden tuottavampaan rakentamiseen. Kirjaukset ”mitat tarkistetaan työmaalla” ja ”saumaan elastinen kitti” ovat ilmentymiä siitä, että suunnittelutieto ei ole synkronissa komponenttikirjaston kanssa ja ratkaisu on sysätty loppupeleissä työmaatuotannon harteille. Tuottavammilla teollisuudenaloilla tämän tyyppisiä kirjauksia tuotteen suunnitelmissa ei ole.
Tunnista omat vahvuudet ja kehitä kilpailuetuja tehokkaita arvoketjuja hyödyntäen
Korkea arvoketjun tuottavuus antaa yritykselle kilpailuedun markkinoilla. Esimerkiksi Amazon on menestynyt tehokkaassa jakeluketjussa, joka mahdollistaa nopeat toimitukset ja korkean asiakastyytyväisyyden.
Tilaajaorganisaatiot hyötyvät valitsemalla kumppaneita, jotka pystyvät tuottamaan kokonaisvaltaista ratkaisua ja tehokasta arvoketjua projektiliiketoiminnan tarpeisiin. Meidän tulee yhdessä pystyä toimimaan fiksuimmilla kaupallisilla malleilla. Kukaan ei pysty tähän yksin, yhdessä tekemällä pystyy. Puhumme YALPmax -kaavan toisesta kertoimesta (A1…+AX) eli verkoston osapuolista.
Pilkottujen osakokonaisuuksien ostaminen voi antaa joustavuutta ja mahdollisuuden valita eri toimittajia eri vaiheisiin, ja silloin pitää olla olemassa taho, joka ottaa vastuun näiden pilkottujen osakokonaisuuksien tuottavuudesta ja tietorakenteen eheydestä sekä nopean läpivirtauksen tuotantotavoista. Näiden osa-alueiden hallinnan jälkeen pitää vielä varmistaa koko arvoketjun sitoutuminen ja koulutus uuteen toimintakulttuuriin. Jos ideana on arvoketjun tehokas ostaminen, ostamista ei voi tehdä tehottomasti.
Markkinatoimijat alkavat eriytyä toisistaan toimintatapojensa kautta siten, että syntyy merkittävästi tuottavampi ja tehokkaampi toimintakulttuuri, joka lyö läpi markkinaan syrjäyttäen vanhan nikkarointikulttuurin. Tehokkaampi ja tuottavampi tapa hyödyntää arvoketjua on voittanut aina, eikä kiinteistöja rakennusalakaan tule olemaan tästä poikkeus.
Menesty rakennushankkeessasi
Kokemustietoa rakennuttajille, suunnittelijoille ja rakentajille
Haluatko vaihtaa muutaman sanan hankkeestasi?
Ota yhteyttä niin jutellaan lisää.
Topi Laine
Johtaja | Asuntorakentaminen
+358 400 792 492 topi.laine@fira.fi