22. kesäkuuta 2022

Fira ja SATO ovat solmineet yhteistyösopimuksen asuntokorjaushankkeiden kehittämisestä ja toteuttamisesta

Rakennusalan palveluyhtiö Fira ja Suomen suurimpiin vuokranantajiin kuuluva SATO ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen, joka mahdollistaa asuntokorjaushankkeiden pitkäjänteisen kehittämisen yhteistyössä. Fira ottaa asuntokorjauksien lisäksi vastuun hankekehityksen teknisestä johtamisesta. Firan tavoitteena on kaksinkertaistaa asuntokorjausten vuosivauhti 200 asunnosta 400 asuntoon.

Perinteisen kohde kerrallaan tehtävän urakoinnin sijaan SATOn tasaisesti kehittyvä asuntokanta luo hyvät edellytykset korjaushankkeiden pitkäjänteiselle kehittämiselle. Jatkuvuus mahdollistaa teollisen rakentamisen menetelmien hyödyntämisen, mikä tuo hankkeisiin merkittävästi lisää tehokkuutta. Firan tavoitteena on kaksinkertaistaa asuntokorjausten vuosivauhti 200 asunnosta jopa 400 asuntoon vuodessa.

– Pitkäaikainen haaveeni siitä, että rakennusalalle saataisiin luotua olosuhteet aitoon ja jatkuvaan parantamiseen tiiviissä yhteistyössä tilaajan kanssa, on nyt mahdollista SATOn ennakkoluulottoman ja tavoitteellisen ajattelun ansiosta. Rakennusalan palveluyhtiönä pyrimme kehittämään rakentamisen tuottavuutta nopeuttamalla hankkeiden läpivirtausta sekä parantamalla kustannustehokkuutta ja laatua. SATOn kanssa solmittu yhteistyösopimus asuntokorjaushankkeiden kehittämisestä ja toteuttamisesta luo tälle mitä parhaimmat edellytykset, iloitsee Firan asuntokorjausten linjajohtaja Sami Kokkonen.

– SATO peruskorjaa omistamiaan taloja elinkaariperiaatteiden mukaisesti. Vuosittain peruskorjaamme satoja vuokra-asuntoja, esimerkiksi viime vuonna peruskorjauksesta valmistui yhteensä 354 vuokra-asuntoa. Hankesuunnitteluvaiheessa luotujen skenaarioiden avulla etsimme sekä teknisesti että taloudellisesti parhaan mallin asuntokorjaushankkeiden toteutukseen. Tiiviissä yhteistyössä Firan kanssa voimme merkittävästi parantaa peruskorjaushankkeiden tuottavuutta ja laatutasoa. SATOn tavoitteena peruskorjauksissa on asukastyytyväisyyden parantaminen sekä kiinteistöjen arvon nousu. Samalla pyrimme remontoitavissa kohteissa aina vähintään 30 prosentin energiatehokkuuden parantamiseen. SATOn tekninen johtaja Jari Kanervo sanoo.

Ensimmäisen sopimukseen kuuluvan korjaushankkeen suunnittelu Vantaan Martinlaaksossa on jo aloitettu.

Lisätietoa:

Fira, Sami Kokkonen, linjajohtaja / asuntokorjaukset, puh. 0400 204 250, sami.kokkonen@fira.fi

SATO Oyj, Jari Kanervo, tekninen johtaja, puh. 358445551111, jari.kanervo@sato.fi