Vuosikatsaus ja vastuullisuusraportti
2022
FIRA LYHYESTI
Fira – rakennusalan rohkea uudistaja
Maailma muuttuu koko ajan ja uskomme, että rakennusalan tulee muuttua sen mukana. Tavoitteenamme on tarjota ylivoimaista palvelurakentamista, jonka keskiössä on asiakas – sekä tietysti ihmiset, jotka tiloja käyttävät. Siksi kehitämme rakentamisen ja asumisen ratkaisuja, jotka huomioivat ympäristön sekä ilahduttavat ja auttavat asiakasta ylittämään tavoitteensa. Olemme merkittävä rakentaja pääkaupunkiseudulla. Palvelualueitamme ovat asuntorakentaminen, toimitilarakentaminen, modernisointi ja putkiremontit.
Toimitusjohtajan katsaus vuoteen 2022
Voimme olla yhdessä ylpeitä
Firan vuosi 2022 oli jälleen vahva. Keskellä haastavaa ja muuttuvaa markkinatilannetta pystyimme kasvattamaan liikevaihtoa ja -voittoa. Syksyllä tilauskantamme nousi ennätystasolle ja etenkin toimitilarakentaminen kasvoi vahvasti.
Jari Koivu, Firan toimitusjohtaja
Vahva vuosi 2022
Liikevaihto
Rakentamisen EBITDA
Tilauskanta
Työntekijöitä (kauden lopussa)
Nettovelkaantumisaste
Omavaraisuusaste
NPS (suositteluaste)
Vuoden aikana käynnissä olleita työmaita
Rakennus- ja purkujätteiden kierrätysaste (sivuvirtojen kanssa)
Tapaturmataajuus lkm/miljoona työtuntia
(oma henkilöstö ja aliurakoitsijat)
Vuoden 2022 tärkeät tapahtumat
Maaliskuu
Rakennus- ja teknologiakonserni Fira jakautui rakennejärjestelyjen seurauksena kahdeksi konserniksi, Fira-konserniksi ja Flow Technologies -konserniksi.
Toukokuu
Fira solmi sopimuksen historiansa suurimmasta hankkeesta. Vantaan Jokiniemeen rakentuu noin 20 000 bruttoneliömetrin toimistokiinteistö, noin 650 autopaikan pysäköintilaitos sekä sen kivijalkaan yli 2 000 bruttoneliömetrin liiketila.
Kesäkuu
Firan ensimmäinen asuntokirjastokohde valmistui Espoon Suvelaan. Fira on kehittänyt asuntokirjastoon vakioituja ratkaisuja hankekehityksen, suunnittelun ja rakentamisen tehostamiseksi. Espoon kaupunki palkitsi hankkeen Hurraa -palkinnolla.
Syyskuu
Fira täytti 20 vuotta. Merkkipäivää juhlistettiin koko henkilöstön voimin Helsingin Kaivohuoneella.
Marraskuu
Henkilöstötyytyväisyys nousi ennätystasolle. Työntekijäkokemus oli 4,1/5 ja suositteluindeksi (eNPS) +57.
strategia ja liiketoimintamalli
Strategiamme
Ylivoimainen asiakaskokemus
Rakentamisen palvelumme luo enemmän arvoa ja varmistaa mielenrauhan asiakkaillemme. Kanssamme ei tarvitse murehtia, takaamme läpinäkyvän rakentamisen kokemuksen alusta loppuun saakka.
Firan suositteluindeksi NPS oli vuonna 2022 +52 ja asuntokorjaushankkeiden osalta +29 (B2C). Asuntokorjaushankkeiden B2C asiakkaiden NPS on noussut 5 vuotta peräkkäin. Koko yrityksen B2B asiakkaiden NPS on pysynyt 5 vuoden ajan yli 50 tason.
Vuonna 2022 jatkoimme muun muassa aktiivista asiakastyytyväisyyden mittaamista ja palautteista oppimista, käynnistimme asiakaspolkujen auditoinnin ja kehityksen sekä jatkoimme ”Kvartaalin asiakasteko”-tunnustusten jakamista.
Soljuva läpivirtaus
Hankkeiden ja rakentamisen läpimenoaika on meillä alan nopein. Johdamme tiedolla, hyödynnämme tahtituotantoa, digitaalisia työkaluja, vakiointia ja modulaarisuutta.
Asuntorakentamisessa läpivirtaus nopeutui 2022 5%. Tahtiaikarakentaminen on käytössä asunto- ja putkiremonttilinjassa. Modernisoinnissa ja toimitilarakentamisessa sitä pilotoidaan.
Firassa käynnistettiin syksyllä 2022 tahtirakentajien verkosto, jonka tavoitteena on tuoda yhteen tahtirakentamisen osaajia, tahtirakentamista työssään hyödyntäviä sekä tahtituotantologiikasta kiinnostuneita.
Hiilineutraali huominen
Emme voi tyytyä vähempään kuin hiilineutraaliuuden tavoittelemiseen. Autamme asiakkaitamme pienentämään hiilijalanjälkeään ja vähennämme omaa ympäristökuormaamme, askel kerrallaan.
Vuoden aika Firassa laadittiin vastuullisuuden tiekartta, jossa ympäristövastuun painospisteiksi linjattiin ilmastonmuutoksen hillitseminen, siihen sopeutuminen, materiaalitehokkuuden ja kiertotalouden kehittäminen sekä luontovaikutusten hallinta arvoketjussa.
Hiilijalanjälkilaskenta toteutettiiin vuoden aikana yhdeksälle asuntokohteelle.
Ihmiset ensin
Rakennusalaa uudistetaan vain osaavien ja innostuneiden ihmisten voimin. Henkilöstön kehittäminen, hyvinvointi ja turvallisuus ovat meille ykkösasioita. Kulttuurissamme kaikkia kuunnellaan ja asioita edistetään yhdessä.
Työntekijäkokemusindeksi oli 4,1 (4,0/5 vuonna 2021) ja suositteluindeksi eNPS +57 (+41 vuonna 2021).
Firassa syksyllä 2022 vuoden kestävän Johtamisakatemia varmistaaksemme valmentavan johtamiskulttuurin sekä yhtenäisen tapamme toimia. Koulutukseen osallistuu kaikki Firan esihenkilöt.
Tuottava ja pääomakevyt kasvu
Firan palvelulähtöinen liiketoimintamalli on ainutlaatuinen, sillä se ei sido juuri lainkaan pääomaa.
Tuottava ja pääomakevyen kasvun tarkoituksena on parantaa Firan kilpailukykyä ja kannattavuutta pitkällä aikavälillä. Tavoitteenamme on toimia jatkuvasti tehokkaammin ja kevyellä taserakenteella. Näin liiketoimintamme kasvaa ilman merkittäviä
lisäpanostuksia pääomaan.
Investoimme jatkuvasti uusiin teknologioihin sekä prosessien kehittämiseen, jotta pysymme ketterinä ja pystymme sopeutumaan nopeasti muuttuviin markkinaolosuhteisiin.
Strategian mukaisten toimien tuloksen Firan (oman) pääoman tuotto parantui selvästi ollen 26,3 %:a (2022: 21,4 %:a).
Strategia ja liiketoiminta
Toimintaympäristö
Vuoden 2022 aikana toimintaympäristössä tapahtui isoja muutoksia, kun Venäjä aloitti hyökkäyssodan Ukrainaan. Vaikutukset näkyivät laajalti suomalaisessa yhteiskunnassa ja niillä oli vaikutusta myös Firan toimintaan.
Rakennusalalla sota vaikutti muun muassa materiaalihintoihin sekä energian hintaan, joka vauhditti myös inflaation kehitystä. Korot lähtivät vuoden aikana voimakkaaseen nousuun keskuspankkien nostaessa ohjauskorkoja. Sekä materiaalikustannusten nousu että yleinen inflaatiokehitys vaikuttivat kaudella negatiivisesti Firan tulokseen, mutta näiden vaikutus jäi kuitenkin rajalliseksi.
VASTUULLISUUS
Vastuullisuusraportti 2022
Vastuullisuus ja kestävä kehitys ovat strategiamme ja liiketoimintamme ytimessä. Tehokkaammilla ja vähemmän ympäristöä kuormittavalla ratkaisuilla autamme asiakkaitamme saavuttamaan omia ympäristö- ja hiilineutraaliustavoitteitaan ja pienennämme omaa hiilijalanjälkeämme.
Vastuullisuuden kohokohdat 2022
vastuullisuus
Vastuullisuusohjelmamme
Firan ensimmäinen vastuullisuusohjelma laadittiin loppuvuodesta 2021. Ohjelman teemoja täydennettiin vuonna 2022 toteutetun vastuullisuuden tiekarttatyön pohjalta.
Vastuullisuusohjelmamme teemat kattavat ympäristövastuun, sosiaalisen vastuun ja hyvän hallinnon. Vuonna 2022 toteutetun vastuullisuuden tiekarttatyön 2023-2025 pohjalta lisäsimme vastuullisuusohjelmamme teemoihin luontovaikutusten hillinnän arvoketjussa sekä tyytyväiset asiakkaat.
Firan vastuullisuusohjelman teemat
- Ilmastonmuutoksen hillitseminen ja siihen sopeutuminen
- Materiaali- ja energiatehokkuuden sekä kiertotalouden kehittäminen
- Luontovaikutusten hillintä arvoketjussa
- Hyvinvoiva henkilöstö sekä turvallinen ja tasa-arvoinen työpaikka
- Kannattava liiketoiminta ja hyvä hallinto
- Vastuullinen ja läpinäkyvä toimitusketju
ympäristövastuu
Säästämme ympäristöä suunnittelemalla ja rakentamalla tehokkaasti
Hyvän suunnittelun ja sujuvan toteutuksen avulla on mahdollista pienentää merkittävästi rakentamisen aiheuttamaa ympäristökuormaa. Kun rakennus ja tilat on suunniteltu tehokkaasti ja käyttäjien tarpeet huomioiden, kestävät ne aikaa, jolloin myös rakennuksen koko elinkaaren aikainen ympäristökuorma pienenee.
Rakennusten ylisuunnittelusta ja -mitoituksesta aiheutuva hukka kasvattaa merkittävästi sekä rakentamisen kustannuksia että hiilijalanjälkeä. Firan toimitilarakentamisen palvelutarjoomaan kuuluu ratkaisukehitys, jossa asiakkaalle tuotetaan sekä kustannustehokkuuden että hiilijalanjäljen kannalta optimaalisin ratkaisuvaihtoehto rakennushankkeen toteuttamiseksi.
Asuntorakentamisessa tavoitteenamme on ollut lyhentää läpimenoaikoja viisi prosenttia joka vuosi ja tässä on myös onnistuttu. Samalla virheiden ja puutteiden määrä on vähentynyt ennätysalhaiselle tasolla (0,26 virhettä asuntoa kohden luovutusvaiheessa vuonna 2022). Myös modernisoinnissa ja putkiremonteissa on kehitetty läpimenoaikoja ja saavutettu hyviä tuloksia.
Mukana #buildinglife-hankkeessa
Sitouduimme loppuvuodesta 2021 Green Building Council Finlandin (FIGBC) koordinoiman rakennetun ympäristön hiilineutraaliuuteen tähtäävän Buildinglife-hankkeen kannattajaksi. Vuoden 2022 aikana työstimme vastuullisuuden tiekarttaa, joka viitoittaa meille tietä kohti hiilineutraaliutta. Vuoden aikana firalaisia osallistui aktiivisesti FIGBC:n toimikuntien työskentelyyn, ja saimme verkoston kautta syötettä ympäristövastuumme kehittämiseen.
sosiaalinen vastuu
Hyvinvoivat firalaiset ja arvostava kulttuuri ovat erinomaisen asiakastyytyväisyyden perusta
Ihmiset ensin on strategiamme ytimessä. Tavoittelemme parasta työntekijäkokemusta niin työmailla kuin toimistossa ja uskomme siihen, että rakennusalaa uudistetaan vain osaavien ja innostuneiden ihmisten voimin. Erinomainen työntekijäkokemus on myös ylivoimaisen asiakaskokemuksen perusta.
Etsimme rohkeasti uusia toimintatapoja ja panostamme ihmisiin, sillä arvo asiakkaillemme rakentuu ihmisten kautta. Osaamisen kehittäminen, hyvinvointi ja turvallisuus ovat meille ykkösasioita. Kulttuurissamme kaikkia kuunnellaan ja asioita edistetään yhdessä.
Firalaisen kulttuurin ja johtamisen ydin on toimintamme tunnistettavuus eli yhtenäiset toimintatavat ja työn laadukkuus, oli sitten kyse omasta henkilökunnastamme tai työstä, jota kumppanimme kanssamme tekevät. Toimimme ammattitaitoisesti verkostoissamme ja meillä on erinomaiset tekniset ja digitaaliset ratkaisut tukenamme. Työnjohtomme kautta vaikutamme välillisesti yli tuhannen ihmisen elämään päivittäin työmaillamme. Vuonna 2022 käynnistimme vuoden kestävän ihmisten, liiketoiminnan ja prosessien johtamiseen keskittyvän Firan johtamisakatemian. Sen tavoitteena on kehittää johtamiskäytäntöjämme alan parhaimmiksi sekä mahdollistaa tiedolla johtaminen inhimillistä näkökulmaa unohtamatta.
Firalla on välittämisen kulttuuri, jota haluamme vaalia. Meillä ihmiset kohdataan yksilöinä
Mervi Leikas, henkilöstö- ja viestintäjohtaja, Fira
Kaikkien aikojen paras työntekijäkokemus
Mittaamme työntekijäkokemusta kaksi kertaa vuodessa. Kyselyihin vastasi vuonna 2022 yhteensä 80 prosenttia firalaisista ja tulokset olivat Firan historian parhaat. Työntekijäkokemusindeksi oli 4,1 (4,0/5 vuonna 2021) ja suositteluindeksi eNPS +57 (+41 vuonna 2021).
Myönteisinä asioina koettiin muun muassa yhteishenki sekä ylpeys omasta työstä. Kehityskohteina nähtiin palautteen antaminen ja urakehitysmahdollisuudet. Vuoden 2023 aikana tutkimme myös aliurakoitsijoiden työtä ja hyvinvointia.
hyvä hallinto
Hyvä hallinto
Vahvat eettiset periaatteet ovat aina kuuluneet Firan tapaan toimia. Ne ovat osa kulttuuriamme ja luovat yhdessä arvojemme kanssa kestävän perustan kaikelle tekemisellemme.
Firan arvoja ovat välittäminen, luottamus ja läpinäkyvyys. Kannamme vastuumme siitä, minkä lupaamme ja pyrimme toiminnassamme oikeudenmukaisuuteen. Meille on tärkeää, että Firaan voi luottaa kaikissa tilanteissa. Uskomme, että läpinäkyvyys ja avoimuus luovat vahvan pohjan hyvälle yhteistyölle ja vuorovaikutukselle niin henkilöstömme kesken kuin asiakkaiden ja kumppanien kanssa toimiessa.
Toimimme aina lakien ja säädösten sekä kansainvälisten sopimusten mukaisesti. Huolehdimme ihmisistä ja olemme eettisissä toimintaohjeissamme (Code of Conduct) sitoutuneet kunnioittamaan YK:n ihmisoikeuksien julistusta sekä kansainvälisen työjärjestö ILOn kansainvälisiä työelämän yleissopimuksia. Edellytämme myös kumppaneiltamme sitoutumista ihmisoikeuksien kunnioittamiseen.
Huolehtimalla hyvästä hallinnosta ja liiketoimintamme kannattavuudesta kannamme vastuuta niin työntekijöitämme, asiakkaitamme, yhteistyökumppaneita kuin omistajiammekin kohtaan. Kannattava liiketoiminta luo arvoa kaikille sidosryhmillemme henkilöstöstä osakkeenomistajiin. Fira maksaa kaikki veronsa Suomeen ja on sitoutunut noudattamaan liiketoiminnassaan Suomen verolakeja ja -säännöksiä. Vuonna 2022 maksoimme 1,0 miljoonaa euroa veroja.
Eettisten periaatteiden toteutuminen mitataan aina tekoina, ei puheina. Vastuullisuus alkaa meistä jokaisesta.
Jari Koivu, toimitusjohtaja, Fira
Tutustu koko vastuullisuusraporttiimme
Parantamalla rakentamisen virtausta pienennämme hiilijalanjälkeä
ja viemme rakentamista kohti hiilineutraaliuutta.